пятница, 14 октября 2011 г.

ОСББ обігріються взимку чи їх «нагріють» ще восени?


Напередодні нового опалювального періоду найбільш активні та організовані організації співвласників багатоквартирних будинків опинилися на межі катастрофи. Адже за усталеними українськими традиціями всередині осені розпочалися термінові зміни в організації процесів газо- та теплопостачання.



Цього разу вони стосуються одностороннього розірвання старих договорів та укладення нових. Начебто, нічого страшного – укласти новий договір не довго, якби окремі ОСББ у будинках, мешканці яких обрали шлях вирішення проблем з опаленням власними силами і встановили автономні котельні – не були визнані згідно нових правил постачальниками теплової енергії – зі всіма наслідками, що з цього випливають...

26 серпня цього року правління НАК «Нафтогаз України» прийняло рішення щодо передачі функцій з реалізації природного газу від ДК «Газ України» до апарату НАК «Нафтогаз України». На виконання зазначеного рішення місцеві підрозділи «Нафтогазу» з початку жовтня ініціювали укладення нових договорів на постачання газу з виробниками теплової енергії.

Обов’язковою умовою при укладенні нових договорів висувається наявність у таких ОСББ ліцензій на здійснення діяльності з виробництва тепла: «А інакше – відключимо газ!». ОСББ в паніці – вони ліцензії не мають (і отримати цю ліцензію дуже й дуже непросто). З дня на день почнуться холоди, договорів немає, газу немає, люди геть померзнуть.

Проте ОСББ і не повинні мати такі ліценції, адже по суті вони не є виробниками теплової енергії. Це підтверджується нормами низки законів.

Почнемо з Господарського кодексу. Статтею 55 суб’єктами господарювання визначені особи, що здійснюють господарську діяльність. Відповідно до норм статті 3 господарською є діяльність, яка спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

В цій самій статті Господарського кодексу встановлено також, що «Діяльність негосподарчих суб'єктів, спрямована на створення і підтримання необхідних матеріально-технічних умов їх функціонування, що здійснюється за участі або без участі суб'єктів господарювання, є господарчим забезпеченням діяльності негосподарчих суб'єктів».

Визначені Законом України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» мета та предмет основної діяльності ОСББ не передбачають провадження ним господарської діяльності та отримання прибутку. Тому при господарчому забезпеченні власної діяльності та реалізації прав мешканців будинку на комфортні умови проживання ОСББ не є суб’єктом господарювання та не може бути визнане виробником чи виконавцем житлово-комунальних послуг відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

Відповідно до статті 1 Закону України «Про теплопостачання» теплова енергія - товарна продукція, що виробляється на об'єктах сфери теплопостачання для опалення, підігріву питної води, інших господарських і технологічних потреб споживачів, призначена для купівлі-продажу.

Тепло, що виробляється автономними котельнями у будинках ОСББ, призначене не для купівлі-продажу, а виключно для забезпечення потреб мешканців в опаленні приміщень. Таким чином воно не підпадає під визначення «теплова енергія», надане у згаданому законі. В такому самому значенні це визначення застосовується і в інших законодавчих актах.

Згідно з нормами статті 9 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» «відповідно до цього Закону ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності: …

42) виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії».

Але ОСББ не провадить господарську діяльність у розумінні, визначеному Господарським кодексом України, та не виробляє теплову енергію у розумінні, визначеному Законом України «Про теплопостачання». Тому його діяльність із господарського забезпечення потреб мешканців в опаленні приміщень не може бути предметом ліцензування.

Проте позиція газопостачальників цілком зрозуміла. Якщо ОСББ зубасте та зможе захистити свої інтереси – доведеться погодитися. Якщо ж ні – то буде танцювати гопака під нашу музику.

Музика буде кому – весела, а кому – сумна. Варто лише ОСББ отримати ліцензію та погодитися з роллю «виробника теплової енергії», наступним кроком буде встановлення йому ціни на газ як для промислового споживача. А вона буде як мінімум в чотири рази вищою, ніж для населення.

Автономна котельня (як і інше обладнання багатоквартирного будинку, призначене для обслуговування його мешканців) перебуває у спільній сумісній власності власників окремих приміщень будинку. ОСББ не є його власником, а може бути лише балансоутримувачем спільного майна.

Газ для роботи такої котельні закупляють мешканці будинку (тобто населення), а ОСББ лише представляє їхні спільні інтереси в договірних відносинах із суб’єктом господарювання, що цей газ постачає.

Отже при визначенні договірної ціни на газ сторони повинні керуватися постановою НКРЕ від 13.07.10 № 812 «Про затвердження Роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення, Міжнародного дитячого центру «Артек» і Українського дитячого центру «Молода гвардія».

Застосування при укладенні договорів на постачання газу для автономних котелень ОСББ постанови НКРЕ від 29.09.11 № 1648 «Про затвердження граничного рівня ціни на природний газ для промислових споживачів та інших суб’єктів господарювання» можливо лише у разі розміщення у цьому будинку магазину, перукарні, майстерні тощо та виключно за умови розподілу обсягів постачання газу для різних категорій споживачів.

Насправді у виникненні нинішньої ситуації немає нічого дивного – подібні конфлікти регулярно виникають аж з самого започаткування законодавства про ОСББ.

Роз’яснення з цього приводу неодноразово надавалися центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Останній приклад – інформаційний лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України до Ради міністрів АР Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій від 26.04.11 № 7/15-4687 «Щодо статусу ОСББ як учасника відносин у сфері житлово-комунальних послуг».

Тільки такі роз’яснення до уваги при виникненні спірних питань чомусь не беруться, особливо такими поважними та беззаперечними суб’єктами природних монополій, як НАК «Нафтогаз України». Мабуть тому, що листи-роз’яснення не є нормативно-правовими актами, а у наших чиновників руки якось не доходять чітко, ясно та недвозначно прописати це у законодавчих нормах.

А де ж розпіарена президентом, урядом та профільним міністерством державна політика щодо підтримки ОСББ? Чому ж органи центральної та місцевої влади, державні та комунальні установи й підприємства її не реалізують? До речі, НАК «Нафтогаз України» - національна компанія, а не суб’єкт приватного бізнесу.

Та ото ж. Поки що стан справ нагадує рекламний слоган: «Хочете позбутися набридливих ОСББ? Уряд вам не допоможе. Але й не завадить …»

Шановні голови ОСББ! Захищайте інтереси мешканців ваших будинків! Аргументація для такого захисту наведена в цій статті.

Ігор Ліскі, координатор напрямку «Сучасна інфраструктура» Уряду Змін


Вікторія Руденко, експерт робочої групи напрямку «Сучасна інфраструктура» Уряду Змін

Офіційний портал "Фронту змін"

Комментариев нет:

Отправить комментарий